• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lån på sommarstuga-dödsbo-lagfart

M

MrG38

Gäst
Poäng: 0
Jag kommer att få ärva en sommarstuga av min far som nyligen avlidit. Det är ett ställe som varit inom familjen i många år. Tomten är köpt och avstyckad sedan flera år tillbaka men då min far varit sjuklig så visar det sig nu att han missat att söka lagfart. Jag är enda barnet och för mig skulle det innebära att jag framledes kunde belåna sommarstugan och lösa bort mina smålån. Jag ringde avdelningen för Fastighetsinskrivning hos Lantmäteriet och fick till svar att jag bara gjorde en lagfartsansökan på min far där jag skriver under som ingivare. När jag därefter fått lagfart (tar bara någon vecka trodde dom) så äger dödsboet sommarstugan och bouppteckning kan göras. När bouppteckningen är gjord så ansöker jag personligen (ende arvtagare) om lagfart för sommarstugan. Jag trodde inte jag kunde ansöka om lagfart då far var avliden, men det sa hon på Lantmäteriet att det gick bra. Bara att underteckna som ingivare och kostnaden blir 825 kr plus att det endast tar ca en vecka. Nu har skrivit ut blanketten ansökan om lagfart och tänkte skicka in på min far så han får lagfart. Man fyller i såsom om han hade levat. Men är det någon som vet följande; en bokföringsbyrå på min ort som förrättar boupteckningen skickade nämligen in en ansökan på själva dödsboet gällande lagfart på mig vilket innebär lagfartssammanträde som ju tar månader då sammanträdet måste kunggöras 3 mån före datum för sammanträde. Nu undrar jag, kan jag återta den ansökan och gå den enkla vägen. Den enkla vägen - som enligt handläggaren - inte är något problem skulle ju spara främst tid och risken med lagfartssammanträde är ju att jag förlorar allt ifall sammanträdet dömer till den kvinna som äger skogen och marken runt om min fars utstyckade tomt! Någon som vet och har varit i sådan klister någon gång?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Det där är på en sån nivå att lantmäteriet eller jurist kan svara.. lagfartssammanträde är inte jättevanligt bara det..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp